خانه / دسته‌بندی نشده / اجزای یک شبکه کامپیوتری

اجزای یک شبکه کامپیوتری

شبکه های رایانه ی از ۴ جزء اصلی تشکیل می شوند :

خرید وی پی ان
Server : سرویس دهنده.

Client : سرویس گیرنده .

Communication Media : محیط انتقال (مثلاً کابل یا بی سیم)

Protocol : مجموعه قوانینی که با رعایت آنها سرویس دهی در شبکه برقرار می‌شود .

تقسیم بندی شبکه‌های رایانه ی از نظر ابعاد و گستردگی فیزیکی

LAN , MAN, WAN

شبکه‌های محلی ، Local Area Networks = LAN :

همان گونه که از اسم شبکه های محلی پیداست فاصله اجزا در این شبکه‌ها کم بوده و تمام نزدیک به یکدیگر قرار دارند در زیر چند مثال از این شبکه ها ارایه شده است

شبکه‌ای متشکل از ۲ رایانه که با یک قطعه کابل به فاصله ۱۰۰ متر آنها را به یکدیگر وصل کرده ‌ایم .

شبکه رایانه ی یک اداره کوچک واقع در یک ساختمان متشکل از ۲۰ رایانه فعال (Active Node) .

شبکه رایانه ی سازمان واقع در ۵ ساختمان نزدیک بهم با ۵۰۰ گره فعال (Active Node) .

شبکه رایانه ی برج ۱۱۰ طبقه با ۵۰۰۰ سیسـتم فعال (Active Node) .

شبکه‌های وسیع Wide Area Networks = WAN :

فاصله اجزا در این شبکه‌ها نسبت به LAN زیاد ‌تر است بطوریکه از نظر حسی دیگر نمی‌توان آنها را نزدیک به یکدیگر تصور کرد :

مثال ۱ : شبکه‌ای متشکل از ۲ رایانه که بوسیله مودم از طریق خطوط مخابرات به یکدیگر متصلند .

مثال ۲ : مجموع ۲ شبکه مکانی که هرکدام واقع در ساختمان مختص به به فاصله ۱۰ کیلومتر از یکدیگر قرار دارند. یکی از ساختمانها واقع در مرکز شهر دیگری در حاشیه غربی آن بوده و رابطه آنها از طریق خطوط مخابرات یا روشهای دیگری مانند بی‌سیم برقرار شده .

مثال ۳ : شبکه رایانه ی شعبه های مختلف یک بانک در شهر.

مثال ۴ : شبکه رایانه ی آموزش و پرورش واقع در تهران شهرستانها .

مثال ۵ : شبکه اینترنت .

شبکه‌های فرا منطقه‌ای Metropolitan Area Networks = MAN :

این شبکه که در ترجمه‌های فارسی به شبکه‌های شهری مشهور ند از نظر وسعت مابین LAN و WAN قرار دارند .

مثال ۱ : بعضی ترجیح می‌دهند که مثال ۳ از شبکه‌های WAN را MAN اطلاق کنند .

مثال ۲ : یک مجموعه بزرگ صنعتی یا نظامی واقع در محدوده ۳۰ کیلومتر مربعی که از سوله‌های مفرق تشکیل شده در هر سوله یک LAN موجود است . به مجموع شبکه‌های این کمپ نیز می‌توان واژه MAN را اطلاق کرد . اما در این مثال چندین شبکه LAN داریم که در یک کمپ واقع شده‌اند لذا گاهی (از عبارت شرکت مشهور Cisco) ترجیح می‌دهند از واژه Campus LAN یا Campus Area Networks = CAN استفاده کنند .

به هر حال به نظر می‌رسد تقسیم بندی LAN و WAN کافیست .

تقسیم بندی شبکه‌های رایانه ی از نظر مدل سرویس دهی ( Peer-to-Peer , Server-Based)

مفهوم Server و Client: سرویس دهی در شبکه به وسیله ی سیسـتم هایی صورت می‌گیرد که در اصطلاح سرویس دهنده(Server) نامیده می‌شوند . سیـستم هایی که از این سرویسها مصرف کننددر اصطلاح سرویس گیرنده (Client)نامیده می‌شوند برای سرویس گیرنده ها اصطلاح workstation نیز به کار می رود.

شبکه Server-Based:

چنانچه در شبکه تعدادی از سیسـتم ها فقط در نقش سرویس دهنده و تعدادی فقط در نقش سرویس گیرنده ظاهر شوند در آن صورت می‌گوییم مد سرویس دهی آن شبکه Server-Based (به اختصار SB) است.

شبکه Peer-to-Peer:

چنانچه در شبکه‌ای ، سیـستم ها همزمان علاوه بر ارایه سرویس ، از سرویسهای بقیه استفاده کنند یا بعبارتی بطور همزمان هم سرویس دهنده باشند سرویس گیرنده در آن صورت می‌گوییم مـدل سرویس دهی در آن شبکه Peer-to-Peer است (به اختصار PtP)

در مدل SB تجمع سرویسها روی سرویس دهندهs بوده و سرویس گیرنده ها هیچگونه سرویسی ارایه نمی‌دهند اما در مـدل PtP هر سیستم می‌تواند علاوه بر دریافت سرویس خود سرویس دهنده نیز باشد یعنی هر رایانه هم سرویس گیرنده هم سرویس دهنده است.

در یک وبسایت تعدادی از سیستم ها فقط سرویس دهنده بقیه تنها سرویس گیرنده می باشند . مد سرویس دهی SB است ولی در یک سایت دیگر هرکدام از کاربران منابعی مانند پوشه ها یا چاپگرها را برای بقیه به اشتراک گذاشته‌اند . مد سرویس دهی PtP است .

فرض بکنید در ایرانشهر تعدادی مغازه و مراکز خدماتی وجود دارد تعدادی مشتری و استفاده کننده این خدمات هستند . مد سرویس دهی آنها SB خواهد بود.

ویژگی ها و معایب هریک از مد هایSB , PtP

در مـدل SB چون تمرکز سرویسها تنها در نقاط معین ی است یعنی سرویس دهنده ها پس مدیریت سرویس ساده‌تر است . این مدیریت حاوی کنترل دسترسی امنیت نحوه ارایه ی سرویس به کاربران ، مونیتورینگ سرویس و چگونگی بهره‌برداری از آن پارامترهای دیگریست که براحتی می‌توان آنها را در سرویس دهنده ها کنترل کرد در صورتیکه انجام این عملیات در مـدل PtP پیچیده است ، برای چه ؟ بعنوان مثال تصور بکنید در شبکه حدود ۷۰۰ سیسـتم داشته باشیم که مد سرویس دهی آنها PtP باشد ، یعنی باید روی ۷۰۰ سیسـتم عملیات های فوق را انجام دهیم ! که عملی نرخ ‌بر کسل‌کننده است.

مد Server Based :

مزیت : مدیریت جامع متمرکز . مناسب برای مصرف در شبکه‌های مبوسیله بزرگ .

عیب : چنانچه سرویس دهنده دچار مساله شوند چه اتفاقی می‌افتد ؟ سرویس دهی در کل شبکه دچار اختلال می‌شود . راه حل این عیب را بعداَ در مبحث Fault-Tolerance اشاره خواهیم کرد .

مـدل Peer-to-Peer :

مزیت : چون مجموعه سرویسها در نقطه خاصی متمرکز نشده‌اند بلکه اقطعا لاَ در نقاط مختلف ی از شبکه پراکنده هستند پس در صورت ظهور مساله ، سرویس دهی به صورت ناگهانی دچار اختلال کلی نمی‌شود .

عیب : مدیریت آن پیچیده بوده و زمان ی عملی است که تعداد سیـستم ها خیلی نبوده (شبکه‌های کوچک) یا اینکه کاربران در مورد نحوه اشتراک گذاری منابع مدیریت سرویسها آموزش های ضروری را دیده باشند .

طبقه‌بندی محصولات Microsoft در زمینه سیستم علت ها

شرکـت مایکروسافت اصولا در مورد سیـستم های علت ، ۲ دسته محصول ارایه کرده ‌است:

سیـستم علت هایی که برای نصب کاربرد در سرویس گیرنده.

سیستم علت هایی که برای نصب و کاربرد در سرویس دهنده .
محمد رحمانی

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

با خرید هاست از میزبان فا مالک قالب پیشرفته دامنه رایگان شوید.

با خرید هاست از میزبان فا مالک قالب پیشرفته دامنه رایگان شوید.شرکت های پیشرفته جهان …

سوپروب close
خرید بک لینک