خانه / مقالات / برند‌سازی چیست ؟

برند‌سازی چیست ؟

در این مطلب سعی میکنیم تا شما عزیزان را با مفهوم برند سازی بیشتر آشنا کنیم.در ادامه این مطلب به برخی نکات اصولی در رابطه با مبحث برندینگ خواهیم پرداخت.

edris-ac

Image result for brand

edris-ac.com

انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) برند راایـن گونه تعریف میکند :‌
” یک نام تجاری(اصطلاح حقوقی بکار رفته برای Brand) یک نام ؛ اصطلاح ؛ علامت ؛ نشان یا طرح یا ترکیبی از ایـن ههست که برای شناسایی کالاها یا خدمات فروشنده یا گروهی از فروشندگان و متمایز کردن ایـن کالاها یا خدمات رقبا به کار می رود .”
در واقع می‌شه ایـن گونه گفت که یک برند هویت یک مجموعه هستش. حالا ایـن مجموعه میتونه کالا تولید کنه و یا خدماتی رو ارائه کنه.
در مجموع ۴ نوع برند داریم
۱٫ برند انفرادی
۲٫ برند فامیلی
۳٫ برند شرکتی
۴٫ ترکیبی از همه
۱. برند انفرادی :
وقت ی یک شرکت تصمیم میگیرد روی محصولات خودش به صورت جداگانه نام‌گذاری انجام بده.

۲. برند فامیلی :‌
یعنی مجموعه از محصولات یک شرکت برند خاصی داشته باشند.

۳.برند شرکتی :
ما ممکن است برای همه محصولات اسم شرکت کننده یا تولید کننده را بگذاریم . در واقع یک اسم برای تمام محصولات یک مجموعه

۴.ترکیبی از همه :‌
در واقع محصولاتی با برند معین که زیر مجموعه یک برند که اسم شرکت می باشند بازاریابی می‌شن. (مثب محصولات متفاوت apple )
حالا یک برند خوب چه ویژگیها ی بایستی داشته باشه ؟
۱٫ آسان و شفاف باشد.
۲٫ جذاب باشد.
۳٫ بایستی قابل ثبت باشد.
۴٫ بایستی به آسانی تبلیغ شود.
۵٫ ساده؛ کوتاه و قابل تلفظ باشد
۶٫  به خاطر سپردن آن راحت باشد.
۷٫ نبایستی به چندین گونه تلفظ شود.
۸٫ اهانت آمیز و تهاجمی نباشد.
۹٫ بایستی تصویر خوبی ایجاد کنه.
۱۰٫ قدیمی و کهنه نباشه.
۱۱٫ معین و دقیق باشه
۱۲٫ و …
 برند سازی
برند سازی رو بخوایم بسیار عامیانه تعریف کنیم ؛ مجموعه کار‌هایی هست که توسط اون کاری میکنیم اسم یا نام تجاری کاملا جای خودش رو توی ذهن عموم مردم باز کنه و توی خاطر اون‌ها حک بشه.
یه تعریف کلی و کتابی تر بخوایم بگیم از برند میشه گفت :
برندسازی یا برندینگ (Branding) فرآیندی منظم هست که برای ایجاد تمایز؛ آگاهی و افزوده شدن وفاداری مشتری استفاده خواهد شد. هدف مهم از برندسازی یک محصول؛ خدمت یا ساوقت ایجاد ذهنیت و چشم انداز نسبت به تجارت خود در مشتریان است؛ تا جاییکه رفع نیازهای خود را در گرو مراجعه به شما بدانند. ایـن کار مستلزم دستورهای سطوح بالا و آمادگی ضروری برای سرمایه گذاری در آینده است . برندسازی استفاده از هر فرصتی هست تا بگوییم چرا مردم بایستی یک برند یا نام تجاری را نسبت به بقیه برندها انتخاب نمایـند.
اکثرا ۸ وسائل کلی برای برندسازی تعریف میشه :‌
تبلیغات؛ روابط عمومی؛ پیشبرد فروش؛ بازاریابی مستقیم؛ فروش شخصی؛ بسته بندی؛ رویدادها و اسپانسرینگ؛ خدمات مشتری
خب اکثرا ۵ مدل کلی از برند سازی تعریف میشه.
۱٫ برند سازی مشارکتی(Co Branding)
۲٫ برند سازی دیجیتال (Digital Branding)
۳٫ برند سازی علی ( Cause branding)
۴٫ برند سازی شخصی ( Personal Branding )
۵٫ برند سازی کشوری (State Branding)

۱. برند سازی مشارکتی :‌
با یه برند دیگه مشارکت کنیم برای دستیابی به اهداف

۲.برند سازی دیجیتال:
وب سایت؛ رسانه‌ های اجتماعی؛ بهینه سازی موتور جستجو؛ استفاده از وب برای تجارت

۳.برند سازی علی :‌
برندتان را با یک نیت خیر خواهانه همسو بکنید ؛ یا مسئولیت اجتماعی شرکت.

۴.برند سازی شخصی :‌
شیوه هر فرد برای مشهور کردن و کسب شهرت خودش.

۵.برند سازی کشوری :‌
کوشش برای جذب توریست و کسب و کار و …

برند , برند سازی , برند تبلیغاتی , برند جهانی , برند اشخاص مشهور , برند لوکس , برند عام , برند سرمایه گذار , برند کارفرما

برای ایـن که برند سازی انجام بدیم یه سری کارها بایستی بکنیم مثل اهمیت یابی و اهمیت سازی برند یا Brand Positioning؛ نامگذاری برند؛ انتخاب رنگ و طراحی شخصیت بصری برند( لوگو؛ آرم و…)؛ گسترش برند؛ ارزش برند و… .
به مجموعه برنامه ریزی‌ها و پیاده‌سازی هایی که انجام میدیم برای برند سازی اکثرا کمپین برندینگ میگن.
یه کمپین برند سازی بایستی دارای ۴ ویژگی باشه :
۱٫  یکپارچگی یا Intergated
۲٫ متناسب با شرایط محیط یا Context Oriented
۳٫ اختصاص برای خود اون برند باشه یا Exclusive
۴٫ کامل باشه یا Holistic

۱.یکپارچگی:
برند یک رهبر وامیزان می‌خواهد که صدای وامیزان داشته باشد و یکپارچه باشد و گرنه سبب دفع مخاطب و ایجاد تصویر دهنی نامناسب از برند و در نتیجه بیماری چند شخصیتی برند (Brand Schizophrenia) میشه. ایـن بیماری از اونجا میاد که مدیر فشیوه برای خودش میفروشه؛ مدیر تبلیغات برای خودش تبلیغ میکنه؛ مدیر روابط عمومی برای خودش روابط عمومی انجام میده و … . در برترین حالت هر کدوم از ایـن اشخاص برای خوشون یک کمپین جدا میسازن و اجرا میکنن .

در واقع هرکدوم یک شخصیت مفرق از برند میسازن و به اشخاص و مخاطبان ارائه می‌دهند. پس مخاطب شخصیت‌های مفرق ی از برند می‌بیند و فکر میکنه برند چند شخصیتی هستش. ایـن بیماری بسیار تهدید ناک هستش و بهبود ش بسیار دشوارتر از جلوگیری هستش.
یکپارچگی یک کمپین سبب خلق هویت وامیزان میشه و حتی اگه ایـن هویت تصویر بدی در ذهن مخاطب ایجاد کنه ضروری هستش یک تصویر از ذهنش پاک بشه نه چندین تصویر.

۲.متناسب با شرایط محیطی :
شرایط محیطی به معنای در نظـر گرفتن کلیه بخش‌های محیط به علاوه بعد چهارم یعنی وقت هستش .
بخش‌های محیط عبـار تند از :
۱٫ کلان (Macro)
۲٫  نیمه کلان (Market)
۳٫ خرد ( Micro)
در نظـر گرفتن ایـن مسائل به همراه وقت و متانسب ایـن ‌ها کمپین نوشتن بسیار با ارزش هستش. به طور مثال کمپینی رو برداریم از یه مدل خارجی کپی کنیم بخش‌های محیط رو در نظـر نگرفتیم. یا ایـن که توی یک کمپین نوشتن بسیار با ارزش هستش که برای مخاطب چه سنی مینویسم. برای مثال برای بچه ی ۳ سـال ه مینویسیم یا یه فرد ۷۰ سـال ه .
که به ایـن موضوع انتها سن برند میگن.

 

Image result for brand

 

۳.اختصاصی اون برند باشه
تعریف ایـن موضوع بسیار معین ه . نمیشه کمپین یه برند دیگه رو برداشت برای برند خودمون استفاده کردش . حتی یه کمپین که قبلا برای برند خودمون بوده نمیشه استفاده کرد دوبـار ه . مطمئنا در طول وقت مخاطبان و شرایط برند تفاوت میکنه و بایستی کمپین فرق کنه.

۴.کامل باشه
کمپینی خوب هستش که از منظـر محتوای پیام؛ حامل همه جنبه‌های برند یعنی استراتژیک‌ (Strategic)؛ مفهومی‌(Conceptual)؛ تصویری‌(Visual) و کلامی(Verbal) باشد. در عین حال و از منظـر وسائل ی نیز؛ وسائل های بالای خطی(ATL) و زیرخطی(BTL) را پوشش دهد. همین‌جا بهتر هست اشاره کنم که بر خلاف بعضی تصورات؛ وسائل های روی خطی‌(TTL)؛ از منظـر وسائل ی قابل ارزیابی نیست؛ چون ذاتاً وسائل محسوب نمی‌شوند و استراتژی‌های یکپارچه‌سازی بین‌ ATL وBTL را حاوی می‌شوند. یک کمپین جامع؛ همین طور بایستی همه زمان‌های حال؛ آینده و قدیم برند را در نظـر بگیرد.
اگه کامل نباشه یک کمپین میتونه مورد حمله‌ی بقیه کمپین ها قرار بگیره و شکست بخوره.

یه توضیح کوچیک تنها بدم :
منظور از ATL اهداف رابطه ی و منظور از BTL اهداف مالی هستش.
منظور از TTL استراتژی های تدوین؛ تعریف و یکپارچه سازی کار های ATL و BTL هستش.
اما مسائل دیگه‌ای هستش از ویژگیها یک کمپین خوب مثل Practical یا کاربردی و به روز بودن ؛ Professional یا پیشرفته و علمی بودن ؛ Team Based بودن و ….

 

منبع

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

نگاهی بر وضعیت صنایع نساجی و پوشاک در ایران در سال گذشته

نگاهی بر وضعیت صنایع نساجی و پوشاک در ایران در سال گذشته مسیر صنعتی شدن …

سوپروب close
خرید بک لینک